En memòria de Lluís Alegret

Va morir fa poc el filòsof, professor d’institut i durant molts anys autèntica alma mater de la secció de filosofia de l’Ateneu Barcelonès: Lluís Alegret. No vaig treballar gaire amb ell, mai vàrem intimar massa, tot i que en algun llibre apareixen els nostres noms un a costat de l’altre. No va ser per falta d’afecte, comunitat d’interessos, ni oportunitat. El cas és que jo el vaig conèixer mentre m’obria pas per aquest món acadèmic de Déu i el meu camí ben aviat es va omplir de trencalls i viaranys.

Recordo les meves primeres trobades amb el Liceu Maragall de filosofia on ell merescudament exercia de patriarca. Era un dissabte al matí de lleganyes enganxades als ulls. Jo, aleshores, era un encara jove estudiant d’Humanitats que obria els ulls fascinat davant d’aquella vintena llarga de mestres, professors i afeccionats diversos que comentaven la dialèctica hegeliana, o la vigència del pensament de Giovanni Papini. Allà hi era ell rumiant, amb un posat de Pensador de Rodin, donant-li voltes a tot, prenent notes d’una idea o una frase. La personificació de l’actitud acadèmica, la devoció del mestre o de l’amant d’una disciplina que ha de tenir per força algun grau de veritat universal amagada.

Després, com deia, la vida, el temps, el ritme vital em va dur lluny. Però encara el veig a ell, amb la seva pregunta precisa, la seva eterna joventut, el seu dinamisme. Dilluns passat es va fer una cerimònia de comiat a l’Ateneu. L’assistència va ser massiva. S’ho valia. No vaig poder ser-hi. En aquell moment em trobava parlant de sociologia als meus alumnes de segon de carrera. M’hagués agradat ser-hi però també m’hagués entristit. La mort, quan és d’algú proper, mai et deixa indiferent.

Anuncis

Deixa un comentari

