Petita història del Pallars (2)

I conten els del lloc que a inicis dels 80s a Farrera no s’hi acostava ningú. La vall, com tot el Pallars, era territori d’emigració i els pobles es buidaven. Però a Farrera s’hi van acostar uns hippies, gent amb cresta, túniques i més ganes de reconstruir que no pas de marxar. I així va anar. I ves per on que a meitat dels 90s jo estava un dia veient un 30 minuts sobre tres nens catalans que s’educaven en indrets ben diferents. I un d’ells, de fet una nena, era la protagonista d’una història personal que passava en un petit poble de muntanya que, ho recordo bé, tenia un prat verd al davant i una mirada que volava sobre la Noguera.

I alguna cosa em quedaria al cap quan l’any 2001, un mes de febrer, vaig engegar la meva feina d’aleshores i vaig agafar la motxilla i un tren que sortia de l’estació de St.Andreu a quarts de nou i anava fins a Lleida via Manresa. Prop de quatre hores de tren incòmode que a mi em feien un home feliç i que mirava d’enllaçar amb un altre tren que anava a la Pobla de Segur i d’allí cap a una destinació només aproximada: la Vall Farrera. Encara recordo la lectura que llegia: A peu pel Pallars, de n’Espinàs, i L’home sense rostre de Markus Wolf.

I allotjat a l’hostal d’Ainet de Besan (un dels indrets que apareix a Les veus del Pamano, per cert) vaig conèixer al taxista Josep Maria que, un d’aquells dies, va tenir pietat d’aquell vagabund que feia a munt i avall la carretera d’Alins. I em va dur fins a Farrera, i allà vaig conèixer el que ja començava a ser el Centre que avui coneixem. I una cosa va dur a l’altre, hi vaig fer una estada a finals del 2002, i una visita ràpida a la tardor del 2006. I avui ens hi estem tots plegats. I la noia que em va explicar com muntar el taller on ara treballa la Mili es diu Sita, fa Belles arts a Barcelona, i és la nena de set anys que vaig veure en un 30 minuts ara fa prop de dotze anys en el televisor de casa.

Anuncis

Deixa un comentari

