“Les veus del Pamano” (orig.2004)

Les veus del Pamano, de Jaume Cabré. 2008 (orig.2004). Barcelona: Ed.Proa, pp.600

Si tenen raó el que diuen que un clàssic és aquell llibre que resisteix bé el pas del temps, aquest llibre serà sens dubte un clàssic. Un llibre que, com a Réquiem por un campesino español, conté tots els elements que poden convertir-lo en una obra de referència. Un tema central sucós: la repressió franquista en la immediata postguerra. Un paisatge particular: l’alt Pallars, un indret envoltat de muntanyes i silencis malfiats. I a partir d’aquí unes biografies que avancen endavant i endarrere en el temps per donar-li aquest to de thriller acompanyat de drama rural i polític. La mestretites que fa de detectiu, el mestre feixista que no és tal, la senyora Elisenda del cor glaçat i l’alcalde franquista de malnom el botxí de Torena.

L’obra de Cabré té l’habilitat de passejar-nos per la història recent amb una bona recerca documental, treure a la superfície un conjunt de drames personals i afegir-hi un ritme àgil que et mou sorprenentment d’un personatge a l’altre i d’unes coordenades temporals a unes altres. És també, així ho ha reconegut el seu autor, un homentage a la Memòria Històrica, al que fou la repressió i al que alguns s’entesten a mantenir sota terra. Reconegudes les seves grans virtuts, virtuts que el converteixen en un dels grans llibres dels darrers anys, assenyalem alguns dels punts que m’han agradat menys.

Els personatges són massa plans, sovint estereotipats, d’actuar unidireccional i previsible, tot malgrat l’autor hagi tingut a bé mostrar-nos des de l’inici que no hi ha acció sense motiu ni odi sense un origen. Per altra banda, el personatge de la mestra és secundari respecte el gran drama central que té lloc a l’any 1944. En aquest context la història de la mestra apareix excessivament inflada, sobretot a la part final. Un final trist que per una vegada en molts llibres he volgut que no ho fos tant però que obeeix al desig íntim i moralitzador de l’autor. Per últim, el to global del llibre, excessivament televisiu, donat a un efectisme de best-seller anglosaxó, amb massa canvis de pla i registre que serveixen per fer-te admirar el domini lingüístic de l’autor però que confonen i fan la lectura a voltes innecessàriament difícil.

Sigui com sigui, un gran llibre que ha tingut moltes i ben enceses entrades en altres blocs (In fernem land; B de llibre o Fragments Nocturs) i una web inclosa, en alemany, que fa goig. Aquí l’autor parlant de la seva obra.

Valoració: L’udol de la memòria històrica, des del Pallars

9/10

Anuncis

4 Respostes

  1. Gràcies per la crítica i recomanació, m’han entrat ganes d’anar a la llibreria!
    (D’altra banda, seria bo que de cop en quant avisis que venen “spoilers”)

  2. Això es bo, que t’hagi contagiat les ganes de llegir-lo! A veure si les teves càrregues de treball maratonianes et permeten agafar-lo. Com veuràs es llegeix molt ràpid.

    Per altra banda, no pateixis: no he dit res que no el lector no descobreixi des de la pàgina 1 o en la contraportada del llibre, si exceptuem el comentari sobre el final trist. Ara et caldrà arribar-hi per descobrir-lo.

    😉 (Amunt Ramon Llull!)

  3. “Mosén Millán” era el nom com s’anomenava originalment la narració “Réquiem por un campesino español”.

    Així s’eliminava una paraula de tanta tradició aragonesa i catalana com “mossén”, alhora que es remarcava això de “espanyol” (quan al llibre es parla d’aragonés).

    Una maniobra semblant a com en una edició espanyola se li canvia el nom al llibre de George Orwell “Homenatge a Catalunya” per un altre: “Orwell en España”. També té doble intencionalitat: amagar Catalunya i imposar el nom d’Espanya en contra de la voluntat del títol que volia Orwell.

    Manipulacions.

  4. Ostres, què interessant això que expliques. Lliga amb el tema de la novel·la: la manipulació de la memòria històrica.

    Exce·lent comentari, gràcies.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

S'està connectant a %s

%d bloggers like this: