A bord d’un vaixell de càrrega (VIII): Logística i rangs

en-el-vaixell-180En el Pequod, el vaixell d’Ahab el capità boig, el castell de popa era el que aplegava la classe social més alta a bord de l’embarcació. El primer a baixar a dinar era el capità, seguit del primer oficial, després el segon i tot seguit el tercer. Un cop acabats, per ordre invers al d’entrada, aquests deixaven la cabina del comandant i hi entraven els arponers, el segon nivell en importància dins el vaixell. En l’entretemps, els mariners dinaven tots plegats a proa.

En el Grande Anversa no existeix el castell de popa. El seu lloc l’ocupen vint-i-cinc metres d’altura habilitats per encabir-hi fins a 4.600 vehicles. La tripulació i els convidats tenen les seves cabines sota el pont de comandament, que descansa un pis per sobre del nivell de coberta. Les cabines, una darrera l’altre, formen una U perfecta. En els extrems passatgers i tripulació. A la franja central els oficials, a l’esquerra els indis, a la dreta els italians. En el vèrtex de les dues potes, allà on s’uneixen, es troben les taules que fan les funcions d’oficina. A la seva esquerra l’àmplia sala-dormitori de l’oficial de màquines, indi per al cas. A la dreta, una habitació simètricament situada per al comandant. En funció del rang dels oficials trobem la proximitat a un i altre dels comandaments principals.

En la nostra nau, ja esta dit, tots els oficials de coberta són italians, amb un nombre de vuit. Treballant per sota el nivell del mar, a la sala de màquines, i a coberta en petites reparacions, hi són els setze indis. Tots ells reben ordres de l’enginyer en cap. Dins aquesta U que conformen les diferents cabines de tripulants i passatgers apareixen les sales de reunió i la cuina. Hi ha una sala d’estar per a oficials i passatgers de la mateixa manera que n’hi ha una altra per als mariners. Al fons de tot es troba la cuina amb el seu espai reservat per a productes peribles, lactis, fruita, carn i peix. Entre sala i sala tones i tones de cartes marítimes, mapes del vaixell i recomanacions diverses: Recorda treballar en equip! Zona de silenci! L’alcohol no és permès en aquest vaixell! Evitem el perill d’intoxicació per consum de productes en mal estat!

El ritual de dinar varia en funció de si el comandant de la nau és present o no hi és. La puntualitat és sagrada. A l’hora precisa els oficials i els passatgers són a taula. A un extrem de la taula hi seu el comandant. Per bé que els ociosos passatgers podem allargar el dinar i la sobretaula fins a una hora o una hora i mitja després de començar, els oficials enllesteixen ràpid i va cadascú d’ells a trobar-se amb els seus menesters. Antonio, el cambrer natural de Goa, fill de pares que parlaven portuguès, és l’únic encarregat de servir el menjar, recollir els plats i tenir cura de la neteja de les cambres.

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: