La fi de la literatura tal i com la coneixem

Ara fa dues setmanes em va arribar dels EUA el meu ereader. Dos elements van motivar que finalment fes el pas. Primer, les millores tecnològiques introduïdes en els dispositius electrònics (permeten emmagatzemar llibres, cançons, articles i documents en pdf) però també permeten subratllar, marcar pàgines i prendre nortes. Segon, un passeig per la xarxa va deixar-me veure que no només podia trobar manuals d’economia islàmica (que òbviament no anava ni a comprar ni a imprimir) sinó que podia baixar-los en pdf al meu ordinador.

Però compte, darrere d’aquests texts van venir les Històries de Roma, de l’Edat Mitjana i de Grècia, d’Indro Montanelli, en edició del 2005. Com hi han arribat, perfectament maquetades i escanejades? I darrera van baixar textos de l’admirat Stefan Zweig: Partida de Ajedrez, Magallanes, Castellio contra Calvino, Fouché… I encara van venir llibres de Wilde, Shakespeare o Conan Doyle. Ho vaig tenir clar, a la Xarxa, a tres clics de distància ja es pot trobar tot, descarregar-ho tot, tenir-ho tot. I després vaig trobar pàgines pirates: Vargas Llosa, García Márquez, Coetzee… Tot és tot.

I com aquell noi agosarat i golafre que entra en una pastisseria i li diuen agafa el que vulguis, vaig veure que no podia ser bo tot aquell excès. I vaig començar a buidar de llibres del meu ereder. Me n’he quedat amb uns quants: Paulina Buxareu de Sagarra (sí), El Mercader de Venècia en català, 2666 de Bolaño, Pedro ParamoLa Divina Comèdia en castellà i alguna cosa de Wilde en anglès.

La revolució digital que vam veure nàixer transforma el món. Nous habits culturals acaben amb els diaris; nous patrons de consum acaben amb la indústria discogràfica tal i com la coneixem. Aviat arribarà el dia que el cop per a la indústria del llibre serà definitiu. I amb ell les llibreries, i les distribuïdores i els autors passaran a ser una altra cosa i viure d’una altra manera. La democràcia electrònica implica la desaparició del món d’ahir. El temps passa com un huracà i no me’n sé avenir.

6 Respostes

  1. Doncs si, sembla que aquest cop si que es farà realitat la tan anunciada, de fa més d’una dècada, revolució digital. Ara, sempre he trobat curiós això de que els ebook es poden anotar i subratllar: i els libres en paper no? els meus estan plens de gargots 😉
    Tot canvia, i això és bo; durant tot aquest temps la indústria “cultural” ha intentat retrassar el moment, fins que s’han vist desbordats per la corrent iniciada amb el copyleft. Ara només queda esperar a que canviin de negoci d’una vegada i la cultura pugui ser lliure.
    Qui erà el maco que es comprarà un bestseller en paper a 20€ d’aqui ados anys?
    Em sembla fascinant viure aquests canvis que no sabem on ens duran.

  2. Fascinants però també inquietants… Desapareix el paper, desapareixen els canals de distribució tradicionals, disminueixen les fonts d’autoritat… tot més segmentat, esquarerat, dividit…

    Em sembla que m’estic fent (massa) gran…

  3. És llei de vida.
    També té la seva part bona, a menys paper més abres a la terra.
    i ja son virgeries aquets aparells.

  4. I tant i tant… T’ho puc dir ara que porto ja unes 500 pàgines llegides en aquest format…

  5. Estic d’acord amb la idea de l’excés. Quan em va arribar el meu vaig començar a carregar-lo de llibres i ara, cada vegada que n’acabo un i he de començar-ne un altre, és un estrés escollir! No un estrés gran, tant de bo tots els estresos fossin així, però estrés al capdevall.
    Ara, s’hi llegeix de nassos.

  6. Totalment d’acord, Membri.

    Salut!

Deixa un comentari

